Пріоритетним завданням системи дошкільної освіти є охорона життя, збереження та зміцнення здоров’я дошкільників, тому що, на наше глибоке переконання, вберегти дитину від негараздів – це значить закласти фундамент для її здорового розвитку, допомогти жити повноцінно і щасливо.
Відповідальність за організацію та стан цивільного захисту, постійну готовність його сил і засобів до проведення зазначених робіт покладається на начальника цивільного захисту — керівника дошкільного закладу Адонкіну Я.Б..
Організаційна структура цивільного захисту в дошкільному навчальному закладі №28 будується за принципами, що діють на всіх об’єктах господарського комплексу, але з урахуванням специфіки ДНЗ.
Заходи з цивільного захисту у дошкільному навчальному закладі
– забезпечення готовності до проведення заходів щодо захисту дітей та працівників ДНЗ при будь – яких надзвичайних ситуаціях техногенного та природного характеру;
– поліпшення в дошкільному закладі якості навчально-виховної роботи з дітьми з питань особистої безпеки і захисту життя в надзвичайних ситуаціях;
– удосконалення теоретичних знань і практичних навичок педагогічних працівників дошкільного навчального закладу із питань захисту і дій в умовах надзвичайних ситуацій;
– пропаганда кращого педагогічного досвіду з проблем виховання і організації заходів щодо попередження і реагування на надзвичайні ситуації.
Напрямки реалізації завдання
Нормативно – правові документи
Відповідно до чинного законодавства, в навчальних закладах України цивільний захист – постійна і обов’язкова складова управлінської діяльності керівника. Нормативні документи вимагають від керівника дошкільної установи постійної готовності функціонування об’єкта в умовах надзвичайних ситуацій техногенного, природного характеру, підвищення якості навчання з цивільного захисту та безпеки життєдіяльності.
Керівник нашої дошкільної установи керується наступними нормативно – правовими актами у сфері цивільного захисту:
Інформаційно-нормативне забезпечення:
- Кодекс цивільного захисту України;
- постанова Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2013 року № 841 «Про затвердження Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій»;
- постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»;
- постанова Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року № 819 «Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту»;
- наказ МВС України від 30.12.2014 року № 1417 «Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні»; - наказ МОН України від 21.11.2016 року № 1400 «Про затвердження Положення про функціональну підсистему навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів діям у надзвичайних ситуаціях (з питань безпеки життєдіяльності) єдиної державної системи цивільного захисту», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2016 року № 1623/29753);
- наказ ДСНС України від 12.07.2016 року № 335 «Про затвердження Примірного переліку документів з питань цивільного захисту, що розробляються центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання»;
- положення про проведення «Тижня безпеки дитини» у закладах дошкільної освіти.
ДОВГОСТРОКОВІ ДОКУМЕНТИ
- наказ начальника (керівника) «Про організацію і здійснення цивільного захисту в дошкільному навчальному закладі» з додатками;
- посадові інструкції персоналу з питань безпеки життєдіяльності та дій при НС;
- «План дій дошкільного навчального закладу у разі раптового нападу противника, в режимах повсякденної діяльності, підвищеної готовності, надзвичайної ситуації, надзвичайного і особливого стану» з додатками;
- особисті плани дій (папки з робочими документами),функціональні обов’язки командирів (керівників) формувань;
- договори на взаєморозміщення при надзвичайних ситуаціях;
- план підготовки та підвищення кваліфікації керівного складу ЦЗ ДНЗ (списки осіб, які підлягають функціональному навчанню та пройшли навчання);
- журнали інструктажів з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях:
- журнали протипожежних тренувань;
- навчально-методичні матеріали з питань безпеки життєдіяльності та дій при НС.
Короткострокові документи (розробляються щорічно):
- наказ начальника ЦЗ про підсумки роботи за минулий рік та завдання на новий рік з додатками;
- план (основні заходи) підготовки ЦЗ ЗДО на рік;
- документація щодо щорічного навчання (підготовки) працівників до дій у надзвичайних ситуаціях:
- журнали інструктажів за програмами загальної підготовки з питань цивільного захисту (при чисельності працівників менше 50 осіб).
- документація про проведення «Тижня безпеки дитини»;
- документація про проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності».
Навчально – методична база
Важливою складовою роботи з безпеки життєдіяльності дітей є створення відповідного розвивального середовища. Інформаційно – просвітницька діяльність в дошкільному закладі здійснюється через наочні, словесні та практичні форми роботи.
В коридорах та холах нашої дошкільної установи є пожежний щит та стенди за допомогою яких закріплюються набуті знання. Щомісяця матеріали стендів оновлюються тому інтерес до них не втрачається.
Великий педагог Ян Амос Коменський колись казав: «Людину, якщо вона повинна стати людиною, необхідно формувати». А коли до цих слів додати і думку психологів, що закладене до 7 років залишається у дитини на все життя, то висновок один: основна відповідальність в становленні особистості належить батькам і вихователям, бо саме вони знаходяться поруч, коли дитина робить «перші кроки» у свідоме життя. Особливо важливо, щоб такі кроки малечі були небезпечними, тому здебільшого на долю вихователів і покладена велика відповідальність формувати ті навички і установки, які дитина вже змалку запам’ятає, усвідомить і пронесе через усе життя.
Великої значимості у нашому закладі набувають обов’язкові «Тижні безпеки дитини», де процес навчання дітлахів безпеці життя здійснюється поступово, ретельно і відповідно віковим категоріям.
Під час проведення тижня організовується освітня робота з дітьми з основ безпеки життєдіяльності відповідно до навчального плану дошкільного закладу та орієнтовної тематики навчання дітей з питань особистої безпеки та норм поведінки у НС.
Цей період орієнтовно складає 5 днів. Кожний день присвячений навчально-виховній роботі з малюками за одним із видів безпеки, на який запрошуються представники відповідних служб: правоохоронної діяльності, медичної та санітарно-епідеміологічної служби, екологічної, пожежної безпеки, та безпеки у НС.
Вихователі вчать дітей знаходити істину, шляхом запрошення їх до обговорення та направленими питаннями підводять до відповіді. Певну зацікавленість викликають у дітей вікторини, змагання, виставки дитячих робіт.
Крім заходів, що організуються безпосередньо вихователем, під час тижня безпеки обов’язково створюються умови для самостійних форм дитячої діяльності.
Тиждень безпеки дитини за своїм змістом та призначенням поєднує в собі елементи тренування з цивільного захисту та практичні заняття з малюками згідно Базового компоненту дошкільної освіти України.
По завершенню відпрацювання заходів загального плану з підготовки і проведення “Тижня безпеки дитини” у дошкільному закладі керівник складає наказ за підсумками проведеної роботи.
Щоб навчити дошкільнят діяти зібрано та рішуче, не розгубитися у випадку виникнення надзвичайних ситуацій, у закладі проходяться заходи цивільного захисту.
Метою проведення заходів ЦЗ:
- закріплення в дітей умінь, навиків щодо збереження та захисту здоров’я і життя під час надзвичайних ситуацій, користування засобами індивідуального і колективного захисту, надання першої медичної само- і взаємодопомоги;
- практичне відпрацювання педагогічним і обслуговуючим персоналом навчального закладу дій за планом реагування на надзвичайні ситуації;
- формування і розвиток в дошкільників та працівників закладу морально-психологічних властивостей, мужності, витримки, ініціативи, взаємної виручки під час небезпеки.
Головна умова успішного проведення заходів з цивільного заходу– його насиченість саме практичними заходами: відпрацювання прийомів користування ЗІЗ, проведення протипожежних, герметизаційних і евакуаційних тренінгів, відпрацювання практичних дій відповідно до «Плану дії в НС» тощо.
Вікова психологія стверджує, що найкращий час для міцного засвоєння всіх знань, у тому числі і за правилами дій у надзвичайних ситуаціях, – це дошкільні та шкільні роки.
Теоретичні знання і практичні навички з питань БЖД і ЦЗ, отримані протягом навчального року і відпрацьовані під час евакуації, мають неоціниме значення для життя кожного дошкільника і є заставою його вмілих і правильних дій у небезпечних ситуаціях мирного часу, а значить, заставою збереження найдорожчого – здоров’я і життя.
Вивчення та оцінка стану готовності дошкільного закладу до реагування на НС, організації та проведення санітарної обробки персоналу і дітей, а також надання першої медичної допомоги постраждалим, проводиться під час підготовки та проведення тренування з працівниками дошкільного навчального закладу за діями у надзвичайних ситуаціях.
Під час тренування розбираються та оцінюються всі практичні заходи, які виконані у ході тренування, конкретні дії тих, хто навчається, за етапами тренування.
Спеціальні навчально-організаційні заходи з цивільного захисту поєднують в собі заходи тренування щодо практичної підготовки працівників навчальних закладів діям у НС та навчально-виховної роботи з дітьми з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Підвищення рівня знань та удосконалення навичок щодо дій у надзвичайних ситуаціях працівників нашого закладу здійснюється на практичних заняттях.
Навчання персоналу ДНЗ, визначається темами загальної підготовки їх до захисту та дій в надзвичайних ситуаціях, здійснюється як самостійно, так і на заняттях у складі навчальних груп або штатних підрозділів під керівництвом їх начальників.
Навчальні групи, їх керівники (начальники), зміст і порядок підготовки постійного складу працівників ДНЗ за тематикою цивільного захисту визначає начальник ЦЗ своїм наказом.
Педагогам дошкільного закладу надається професійна самостійність і право вільного вибору, методів і засобів роботи з дітьми. Особливої уваги заслуговує досвід роботи з формування основ безпечної поведінки. Основна мета такої цілеспрямованої роботи – якомога повніше підготувати дітей до розв’язання складних життєвих ситуацій, навчити їх захищати себе від небезпеки, а також запобігати дитячому травматизму.
Найбільше уваги потрібно звертати на форми роботи, що спонукають вихованців самостійно шукати виходи з непростих ситуацій, приймати виважені, продумані рішення.
Ігровий та наочний матеріал
Кожен педагог нашого садка людина індивідуальна і неповторна. Тому й розвивальні середовища з безпеки життєдіяльності дитини кожен створив відповідно до власних смаків та уподобань. Проте, обов’язковими елементами кожної групи є куточки пожежної безпеки, безпеки на дорозі, охорони та збереження дитячого здоров’я.
В кожній групі є багато дидактичних, настільно – друкованих ігор та матеріалів для творчості. Варто зауважити, що розвивальне середовище кожної групи має свої особливості і ускладнюється залежно від віку дітей.

Робота з батьками
Робота з організації безпеки життєдіяльності дітей не буде ефективною без співпраці та активної допомоги батьків.
У нашому дошкільному закладі застосовуюють різні методи просвітницької роботи з родинами вихованців.
– загальні батьківські збори;
– консультації для батьків;
– педагогічно – інформаційні стенди;
– індивідуальна робота та бесіди з батьками.
Результатом спільної роботи мають стати знання та навички малечі з різних видів безпеки життєдіяльності.
Дошкільний вік – період вбирання і накопичення знань. Успішному виконанню цієї важливої життєвої функції сприяють характерні здібності дітей цього віку: підвищена сприйнятливість, вразливість, наївно-ігрове ставлення. І тут важлива роль педагога, який вводить дитину в соціальний світ.
Діти – найменш захищена частина суспільства. Опинившись в епіцентрі екстремальних подій, вони не завжди вміють і знають як діяти в несприятливих умовах, що часто приводить до невтішних наслідків. Захист дитини від реально існуючої фізичної загрози має досить чіткі риси. Обов’язок кожного дорослого – вберегти дитину від усіх негараздів, які можуть з’явитися на шляху маленького громадянина нашої держави.
Сімейний план дій при надзвичайних обставинах
У сім'ї потрібно розробити план дій при надзвичайних обставинах. В усіх членів сім'ї мають бути номери телефонів, адреси електронної пошти, номери пейджерів один одного для термінового зв'язку.
Ці ж номери і адреси мають бути у вихователів ДНЗ, де виховуються ваші діти, на роботі, у ваших родичів і близьких знайомих тощо.
Необхідно домовитися про те, кому дзвонити в екстреній ситуації. Краще всього вибрати родича, що живе в іншому кінці міста, тому що при теракті або при лиху в районі часто уривається зв'язок, внаслідок чого додзвонитися один до одного неможливо.
Родичеві, що живе в іншому районі, у разі лиха потрібно повідомити, де ви знаходитеся, чи все з вами в порядку.
Він передасть це членам вашої сім'ї. Також необхідно призначити місце зустрічі, де ви зможете зустрітися з членами вашої сім'ї в екстреній ситуації. У разі евакуації, обов'язково візьміть з собою ваш набір предметів першої необхідності та документи.
Поведінка в натовпі
Терористи часто вибирають для атак місця масового скупчення народу. Окрім власне вражаючого чинника терористичного акту, люди гинуть і отримують травми ще і в результаті тисняви, що виникла внаслідок паніки. Тому необхідно пам'ятати наступні правила поведінки в натовпі:
Виберіть найбільш безпечне місце.
Воно має бути якнайдалі від середини натовпу, трибун, сміттєвих контейнерів, ящиків, залишених пакетів і сумок, скляних вітрин, парканів і огорож.
У разі виникнення паніки обов'язково зніміть з себе краватку, шарф.
При тисняві потрібно звільнити руки від усіх предметів, зігнути їх в ліктях, застебнути одяг на усі гудзики.
Не можна хапатися за дерева, стовпи, огорожу.
Потрібно старатися усіма силами утриматися на ногах.
У разі падіння необхідно згорнутися клубком на боці, різко підтягнути ноги, і постаратися піднятися по ходу руху натовпу.
Не привертайте до себе увагу провокуючими висловлюваннями і викрикуванням гасел.
Не наближайтеся до агресивно налаштованих осіб і груп осіб.
Не втручайтеся в сутички, що відбуваються.
Постарайтеся покинути натовп.
Загальні правила безпеки при загрозі терорестичного акту
До терористичного акту неможливо підготуватися заздалегідь, тому слід бути насторожі завжди. Слід проявляти особливу обережність на багатолюдних заходах з тисячами учасників, в популярних розважальних закладах, гіпермаркетах.
vЗвертайте увагу на підозрілих людей, предмети, на будь-які підозрілі дрібниці. Повідомляйте про усе підозріле співробітникам правоохоронних органів.
- Ніколи не приймайте від незнайомців пакети і сумки, не залишайте свій багаж без нагляду.
- У сім'ї має бути план дій в надзвичайних обставинах, в усіх членів сім'ї мають бути записані номери телефонів, адреси електронної пошти.
- Необхідно заздалегідь призначити місце, де ви зможете зустрітися з членами вашої сім'ї в екстреній ситуації.
- У разі евакуації візьміть з собою набір предметів першої необхідності і документи.
- Завжди дізнавайтеся, де знаходяться резервні виходи з приміщення.
У будинку необхідно зміцнити і опечатати входи в підвали і на горища, встановити домофон,
звільнити сходові клітини і коридори від предметів, що їх захаращують.
Треба організувати чергування мешканців вашого будинку, які регулярно обходитимуть будівлю,
спостерігаючи, чи все в порядку, звертаючи особливу увагу на появу незнайомих облич
і автомобілів,розвантаження мішків і ящиків.
Якщо стався вибух, пожежа, землетрус, ніколи не користуйтеся ліфтом.
Намагайтеся не піддаватися паніці, що б не сталося, пам'ятайте, що паніка може спровокувати терористів і прискорити теракт, а також перешкодити владі запобігти злочину або зменшити його наслідки.
До терористичного акту неможливо підготуватися заздалегідь, тому слід бути насторожі завжди. Слід проявляти особливу обережність на багатолюдних заходах з тисячами учасників, в популярних розважальних закладах, гіпермаркетах.
Набір для виживання
У кожній сім'ї необхідно мати готовий і упакований набір предметів першої необхідності. Він може істотно допомогти виживанню у разі екстреної евакуації або забезпечити виживання сім'ї, якщо лихо застигло її у будинку.
Напевно він ніколи не знадобиться вашій сім'ї. Але краще бути готовим до будь-яких несподіванок. Для упаковки речей скористайтеся сумками, що застібаються на "блискавці", краще всього, водонепроникними. Комплект має бути максимально компактним, щоб його легко можна було захопити з собою.
Приблизний набір речей, які можуть забезпечити виживання, щонайменше впродовж 72 годин.
- Засоби індивідуального захисту: протигази здодатковими фільтрами, дитячі протигази, киснева маска,респіратори.
- Аптечка, в якій мають бути: анальгін, ацетилсаліцилова кислота, гіпотермічний (що охолоджує) пакет, сульфацил натрію, джгут кровоспинний, бинт стерильний, бинт нестерильний, атравматична пов'язка, лейкопластир бактерицидний, серветки кровоспинні, розчин діамантового зеленого, лейкопластир, бинт еластичний трубчастий, вата, нітрогліцерин, валідол, пристрій для проведення штучного дихання, аміака розчин, вугілля активоване, корвалол, ножиці.
- Зневоднена суха їжа; мультивітаміни.
- Казанок.
- Запас води.
- Туалетне приладдя.
- Бензинова і газова запальнички, а також непромокальні сірники.
- Два ліхтарі з додатковими батареями і лампочками.
- Міцний довгий мотузок.
- Два ножі (з викидним і звичайним лезами).
- Дощовики, брезентовий костюм, нижня білизна, шкарпетки, капелюхи, сонцезахисні окуляри,
- рукавички, високі чоботи (краще, гумові).
- Свічки.
- Голки, нитки.
- Гачки для риболовлі і ліска.
- Сухе паливо.
- Комплект столового приладдя.
- Монтування.
- Набір інструментів.
- Намет.
- Радіо з ручним живленням.
Поради психолога при поведінці в екстремальній ситуації
Інколи буває, що страх перед терористичним насильством, абсолютно не відповідає реальному ризику піддатися нападу. В результаті з'являється постійне почуття тривоги, яке може у відповідний момент перерости в жах, а він проявиться у фізичній слабкості, нерухомості або панічній втечі.
Такий пригнічений стан утруднює пошук виходу з екстремальної ситуації, викликає почуття безнадійності, веде до відмови від активного опору, і навіть від боротьби за власне життя.
Проаналізуйте свою поведінку в екстремальній ситуації. Можливо, вона характеризується однією з наступних ознак :
Дезорганізація поведінки може проявитися в несподіваній втраті раніше набутих навичок, які, здавалося, були доведені до автоматизму. Деякі люди в звичайних умовах проявляють чудеса володіння різними прийомами самооборони, але в екстремальній ситуації раптом, зовсім забувають про них.
Гальмування дій характеризується тим, що екстремальна ситуація може викликати стан ступора (заціпеніння).
Підвищення швидкості виражається в мобілізації усіх ресурсів організму на подолання екстремальної ситуації. При цьому спостерігається чіткість сприйняття і оцінки того, що відбувається, здійснюються адекватні ситуації дії. Ця форма реагування, звичайно ж, найбажаніша, проте вона з'являється, як правило, тільки за наявності певних навичок і спеціальної підготовки.
Щоб діяти адекватно в екстремальній ситуації, постарайтеся по можливості дотримуватися наступного плану дій :
перш, ніж приймати якесь рішення, проаналізуйте ситуацію, в якій ви опинилися;
спробуйте, наскільки це буде можливо, оцінити людину, супротивну вам, звернувши увагу на її фізичні і психічні дані, її настрій і можливі особливості в поведінці;
приведіть себе в стан, який дозволить вам не лише діяти, але і думати;
визначте тактику своєї поведінки залежно від усього обсягу інформації, що надійшла до вас, і поводьтеся відповідно до неї.
Багато хто допускає одну з двох помилок - переоцінює свої можливості, або сильно їх занижує. І те, і інше робить вас потенційною жертвою.
Отже, необхідно уміти розрізняти небезпеки дійсні і уявні, правильно оцінювати людей і контролювати себе. Нарешті. Сумна порада, але психологічно потрібно бути завжди готовим до застосування насильства, що вже саме по собі є ефективним засобом захисту.
Головне правило - зрозуміти, в яку ситуацію ви потрапили, наскільки реальна загроза фізичного насильства, і чи можна її уникнути.
Ваше сприйняття буде, передусім, залежати від того, де вам погрожують. Наприклад, якщо це ваша квартира, пам'ятайте, що той, хто погрожує, набагато гірше орієнтується в обстановці, яка вам добре знайома.
Якщо це приміщення, в якому господарем положення є людина, яка вам загрожує, саме по собі незнання обстановки багато в чому може сковувати ваші дії. Екстремальна ситуація може по-різному сприйматися і на вулиці. У темний час доби будь-яка загроза сприймається серйозніше, ніж вдень.
Важлива оцінка кількості людей, які реально вам загрожують. Характер взаємовідносин між ними може підказати, хто в групі головний, чи уперше ці люди здійснюють напад або вони діють як злагоджена злочинна група. При безпосередньому нападі слід враховувати власні фізичні можливості.
Уникайте миттєво реагувати на напад насильницькими діями, особливо якщо злочинці озброєні.
У такому разі краще не чинити опір, хоча це і не здається гідним виходом з ситуації. Практика показує, що людина, яка зазнала нападу має більше шансів вижити, якщо визнає за злочинцем його перевагу. Перш, ніж що-небудь робити, слід зважити свої реальні можливості і можливі наслідки.
Постарайтеся не допустити паніки. Для цього необхідно змусити себе деякий час зберігати спокій, вільно і глибоко дихати. Якщо паніка виникла на вулиці, і немає інших загрозливих чинників, спокійно поясніть ситуацію і виведіть людей з небезпечного місця